Grossglockner 2016

02.01.2017 00:17

Vážení přátelé, kamarádi, Magoři,

hlásíme šťastný a úspěšný návrat z nejvyšší hory Rakouska Grossglockner 3 798 m.n.m. v sestavě Zdeněk, Vráťa, Mejstřa.

Normálně bych začínal zápis „jak začít“ ale tady už po těch letech vím přesně jak začít :-). Buď jsem srab, anebo mě ten nahoře přidělil alespoň trochu rozumu – vyhodnocení si udělejte každý sám po přečtení zápisu.

Plán byl jasný – výstup lezeckou cestou Stüdlgrat a normálkou zpět. Po těch letech osudových okamžiků, náhod, tragických událostí, ale i štěstí jsem nechtěl nic podcenit a pro jistotu naplánoval aklimatizaci na výše popsanou cestu ještě před skutečným výstupem.

Den jedna

V úterý vyrážíme z Práglu pozdě večer a ve velmi dobrém rozmaru dorážíme na parkoviště u Lucknerhausu ve 2:45 ráno. Já se Zdendou si zdřímneme na korbě mého Nissánku a Vráťa se nějak uloží na zdaní sedačky. Nevím, sice jak se tam poskládal, ale nějak to dal :-). Vzhledem k situaci, kdy máme dost času, tak nic nehrotíme a stáváme kolem 8mé ranní. Snídaně, dobalení vercajku a valíme nahoru na chatu Stüdlhütte. Tam se dokážeme dostat o víc jak 40min dříve než je normálka. Ubytujeme se, dáme obídek, relax a pokračujeme dál pod stěnu Stüdlgrat. Tak jak bylo v plánu. Z chaty se lezci musejí dostat pod stěnu za 1,5h a pak dalších 1,5h na Frühstücks-platz. Pod stěnou jsme o 10 min pomalejší, ale to ještě ničemu nevadí. Pro ty, kteří chtějí touto cestou jít, hlásíme, že spodní úsek ke snídaňovému plácku,, je minimálně pro mě, jištěn velmi sporadicky. Tedy je lepší se nevázat a mazat nahoru nejištěn. Lano zde doslova překáží. Nicméně toto 2kové a 2+ lezení v kamenolomu, kde se hýbe značná část kamínků, vyhodnocuji negativně :-(. Zdeněk s Vráťou jsou o level dál než já a neustále do mě hučí, že je to na pohodu. Přemýšlím o tom, jak to bude vypadat nahoře v úsecích 3+ či 4-. Nejde mě o obtížnost, ta je naprosto v pohodě, ale o případné jištění, padající kamení a další nespočet lezců kolem nás, kteří půjdou na krev. Přátelé, kamarádi, Magoři, s přihlédnutím na mé dva malé sviště s ženou doma, Zdeňkovu těhotnou partnerku, činím jednoznačné rozhodnutí – zítra jdeme klasikou.  Zdeněk s Vráťou se mě večer na chalupě ještě snaží opít, abych změnil názor, ale já si ty rizika holt vyhodnocuji jinak. Pro znalce – je to takový zmenšený výstup na Matterhorn.

Vsuvka

Chatka Stüdlhütte je sice velmi komfortní, spaní dokonalé, ale lokalita je jasná. Ceny brutálně přepálený. Ve večerních hodinách tam máme konflikt, že chceme platit kartou (při těch cenách by nám nezbylo moc hotovosti). Kartu sice přijímají, ale standardně ji prostě nechtějí. Info pro cestovatele v EUR – polévka 8,- / večerní špagety 14,50 / polední špagety 12,- :-) ? / pivo 4,20 ale nejlevnější víno 1l za 27,- atd

Na druhou stranu je to vlastně zadarmo, páč jsem po návratu skáknul na oběd ke kámošovi Jardovi do srubu a tam u stolu chytnu milenecký pár bavící se o nějaké blízké dovolené. A poslouchám …… dívčina „ten Ritz fakt přepálili, chtějí za něj 105 tisíc na 3 noci, ale ten Hustler mají za normálku 75 tisíc“, …… borec „ to je dost 105 tisíc Eur“ dívčina zpět „ne v eur to je na 3 noci v českých“ …….. co vám mám dál psát – zas po dlouhé době kulturní oběd :-))

Den dva

Jdeme klasiku, tak vyrážíme až v 5:50h. Cesta přes ledovec na pohodu s lanem a mačkama (tady ještě parťáci poslouchají), ferrátku C, B, A na chatu Erzherzog-Johan-hütte už Zdeněk s Vráťou vybíhají bez jištění vč. prostředního ledu – nemám slov a pokračuji za nimi :-). Na chatě dáme pauzu, a mažeme dál k vrcholu. Na ledu nandáme mačky a pokračujeme k výstupovému kuloáru. No a tady už začíná první intenzivní zážitek – Zdeněk s Vráťou sundají mačky a šplhají po skále 2 nahoru. Mě přijde bezpečnější jít v mačkách po ledových kouscích mezi skálou. Moje volba je podstatně rychlejší a dle mého méně nebezpečná, ale to je věc názoru. Vyšplháme se nad kuloár a sundáváme mačky. Tady opět Zdeněk s Vráťou valí každý sám nahoru a nehodlají řešit lano. Protestuji a to doslova hlasitě a hrubě! Nakonec se mým jemným prosbám podřídí a dál pokračujeme navázaní 40lanem k vrcholu. Lezení nejni nějak náročné, ale hodnocení na mapách 1, 1-, 2-, 2  + jedno lano C obtížností je vcelku vtipné, přihlédnu-li ke vzdušnosti trasy :-).  Více vám asi napoví fota :-). Po této malebně vzdušné skalce se motáte s nepřeberným množstvím turistů s Guidy a dalších sólistů, kteří absolutně neřeší lidskou chybu klopítnutí, či osudovou chybu, že vás kámen nepodrží. No nic, dojdeme na vrchol, uděláme foto, dáme sváču a valíme zpět. Copak ty vzdušné pasáže, ale sestup již zmiňovaným kuloárem je lahůdkou extrému na 1ní :-). Tady to prostě jede :-). Ti co se dostali nahoru najednou neví jak se dostat dolů, pak ti co jsou v obraze zase nehodlají čekat a jdou dolů ať to stojí co to stojí, a pak my normální, kteří se alespoň občas chtějí zajistit za nějakou tu skalku či tyč, či borhák. Tady ztrácíme zbytečně více jak 1,5h času. Situace mraveniště lidí, kde se někteří jistí, někteří nejistí, další přes všechny tyto osůbky ze shora hodí 60ku lano a slaňují jak přepadový oddíl bez ohledu letícího kamení má vskutku svoje osobité kouzlo hor :-). Zdeňkovi cca. 15m před koncem kuloáru na led prolítne kolem hlavy pár kamínků, kdy ten 10cm lízne přilbu jen tak tak, aniž by někdo nahoře něco hlásil. No nic, jsme živí a dali jsme to, ale jak řekl kdysi kamarád Martin M. po přechodu Monte Rosy a ranním sestupu z nejvýše položené chaty „tady už jsem byl a teď doufám, že vás dlouho neuvidím“ :-). Náš sestup pokračuje přes chaloupku  Erzherzog-Johan-hütte, ferrátkou A,B, přímo k Lucknerhausu. Zde ještě na žebřících v protisměru potkáme 35 Srbských turistů – další kouzlo sestupu. Dole na ledovci si Vráťa rovnou sundá úvazek a jdeme prostředkem dolů každý sám. Nic nepomáhá, že mám bezpečnostní poznámky, ale hoši to prostě měli v hlavě jinak než já L. Výstup a sestup celkem 12h. Ještě teď chodíme jak pomlácení kačeři :-).

PS: pro Paťase a jeho další skupinu …… 40lano je k mání a na 3lezce je to jen tak tak

Končím další hlášení a všem přeji pěkný podzim

za CK VODĚNKU

Vypravěč a zapisovatel – Mejstřa (kormidelník)

Zpět

Vyhledávání

© Copyright CK VODĚNKA 2009 Všechna práva vyhrazena.